Maturita-ta-ta-ta-ta

Naposled jsem se vám ozvala nestydatě dávno, na konci dubna, nicméně mám pro to dobrou omluvu. V máji, lásky čase, jsem totiž skládala tu tolik obávanou, představovanou, a zpětně bych dokonce řekla až démonizovanou zkoušku dospělosti. Pokud si ještě pamatujete z mého předchozího článku (zde), byly pro mě právě dobré známky u maturity jízdenkou do Skotska (nebo aspoň do půli cesty, tipuju Belgii Veselý obličej).

Také jsem psala, že již v dubnu jsem byla asi v půlce otázek z dějepisu, což byl pro mě předmět z hlediska množství informací a hrůzostrašné pověsti zkoušejících zdaleka nejhororovější. Nicméně tahle moje fobie způsobila, že den před maturitou jsem ty otázky uměla už i pozpátku a jen ten nejodvážnější se přede mnou odvážil vyslovit v podstatě jakékoliv číslo od -2000 do 2004, protože jsem obratem začala chrlit letopočty a důležité události (a už pár týdnů předtím jsem se dostala do stavu, kdy jsem s dějepisářem zasvěceně diskutovala o pocitu, kdy se člověk uprostřed noci probudí hrůzou úplně orosený, že jestli ten Code Civil byl 1799 nebo 1804).

Nebudu se tady rozepisovat, jak jsem panikařila se zeměpisem (představa, že si vytáhnu fyzicko-geografickou charakteristiku Evropy, ve mně vzbuzovala pocity srovnatelné s vyvrásněním Himalájí), ani jak jsem se donekonečna bila do hlavy, proč proboha jsem si zvolila vyšší úroveň češtiny (copak vím, v jakém metru je psán Máj, proč Krásnohorská rozhádala Ruchovce a Lumírovce a jestli Kerouacovi opravdu sežral kus jeho románu Na Cestě pes? s nižší bych jim tam odvykládala Pána Prstenů a byl by klid), ale ráda bych zmínila svoje pocity z maturity obecně.

STÁTNÍ MATURITA

Na začátku května jsme psali didaktické testy a slohové práce státní, tj. společné části maturity. Už ten název, státní maturita dával tušit, že asi nepůjde vše úplně hladce. Pominu-li fakt, že stránky novamaturita.cz den před klíčovým datem nefungovaly (jednalo se útok zvenčí, opakovala se tedy situace z jara 2011), přesto zůstává mnoho věcí, které vzbuzují přinejmenším podivení. Jak je možné, že při zkoušce, jejímž primárním účelem je poskytnout shodné testování všech absolventů maturitních oborů, mohlo, a hůř, naprosto běžně docházelo k opisování, napovídání, využívání nápovědy po telefonu, a dokonce focení zadání ležícího na lavici mobilem! Když budu porovnávat s NSZ (SCIO testy), tak o nějakých oficiálních hodinách, zapisování času začátku a konce zkoušky, či nezaujaté kontrole ze strany Cermatu (nepočítaje jednu komisařku na celou školu, která vždy nakoukla do dveří a zmizela) nemohla být řeč. Můžete namítat, že ty státní maturity jsou přece fraška a napovídání-si je (alespoň na gymnaziální úrovni) zcela bezpředmětné. Ano, souhlasím, ale zároveň si dokážu potom představit smysluplnější využití těch 207 milionů korun, kolik činí neoficiální odhad ceny zkoušky za rok 2012 (a nepočítaje v to finance vynaložené na vlastní přípravu celého projektu o 90. let do roku 2011).

O následných peripetiích s vyšší úrovní maturity z matematiky toho již bylo řečeno až příliš a jelikož já sama jsem ji nedělala, nechci se jí ani dále zabývat. Snad jen, že úroveň prezentace a obhajoba zkoušky, jak jsme ji mohli vidět v podání ředitele Cermatu, pana Pavla Zeleného (video k zhlédnutí zde), zcela koreluje s kvalitou práce instituce jím řízené.

Ovšem abych nebyla jen kritická, tak jsme se se spolužáky shodli, že vyšší úroveň ČJ i nižší úroveň matematiky odpovídaly tomu, co jsme čekali a bylo možné se na testy adekvátně připravit (a ono i bez přípravy to šlo bez problému).

ŠKOLNÍ (PROFILOVÁ) MATURITA

Směšnou až groteskní, pro někoho ale i děsivou zkušeností ze státních maturit jaksi padla poslední, byť pomyslná bariéra, dělící nás od výjevů jako jsou potítko, duto na potítku, duto před komisí, potažmo zářit v září. V druhé polovině května se i ti nejotrlejší jedinci dokopali k tomu něco dělat (popřípadě začali víc pít) a 21. května (na moje narozeniny muhehe) to u nás na škole vypuklo.

Svoje pocity dejme tomu týden před zkouškou bych popsala asi jako postupné natahování malinkatých pružinek v každé buňce mého těla, od mozku až po palec na noze. Vyvrcholilo to den předem, kdy jsem měla pocit, že mi každý mm2 těla vibruje s nezanedbatelnou amplitudou. Nicméně na šílenství a nervozitu v předvečer (kdy máte pocit, že hlava je prázdná, žaludek plave na vodě) můžu doporučit jediné: maminka mě jednoduše vytáhla na pivo, 0.5 litru zlatavé Plzničky v součinností s mým několikadenním půstem udělalo svoje a já už v 10 večer spala jak miminko. I když správnost tohoto postupu je diskutabilní, mně rozhodně pomohl a ráno jsem se vzbudila dobře vyspaná.

Říct, že doba od prvního šmátrání v pytlíčku po vyslyšení výsledků uteče jako nic a zpětně ji vnímám jako jednu barevnou šmouhu by bylo klišé, nicméně zde je zcela na místě.

Na co jsem se ale neskutečně těšila a nenastalo, byl okamžitý pocit úlevy (asi něco jako že všechny ty mikropružinky naráz povolí a člověku dojde, že je po všem). A to byla další věc, na které jsme se hromadně shodli, že podrobnosti nám asi dojdou až za dlouho po tom, co dozní cinkot skleniček, svist letících špuntů a kocovinka….

Abych na závěr ve stručnosti shrnula moje výsledky: na Skotsko stačily. To je ta veselá část, ta trochu horší je, že ještě v den maturit jsem se musela přihlásit do British Councilu na zkoušky IELTS (Edinburgh moje CAE neuznává), které dělám 30.6. Anyone else? Veselý obličej (a právě IELTS jsou tím pomyslným posledním krokem, který mě snad v září dopraví až do Edinburghu).

No a tak týden po maturitách, místo abych si užívala (zaslouženého) volna, drtím matiku a němčinu na přijímačky do Prahy, oprašuju podivné úlohy na zkoušku z AJ, chodím do práce, ale na druhou stranu po nehorázně dlouhé době cvičím zase pořádně na housle, takže se mám vlastně fajn!

Zanechat Odpověď

