„A co tam vlastně děláš?“

Když jsem sem skoro už před dvěma týdny přijela, zařekla jsem se, že nebudu celého bezmála půl roku tady jíst maso ani vajíčka, a ostatní živočišné výrobky že omezím, jak jen to půjde (což moc nepůjde, protože jestli existuje něco jako závislost na kefíru, tak já ji určitě mám).

To jsem ale netušila, že mi plány zkříží hned ze začátku můj vlastní nadřízený, tedy poslanec německého Bundestagu, ke kterému jsem byla přiřazena na stáž, a který na mé nesmělé pípnutí, že jsem vegetarián, a že si myslím, že lidé fyzicky nepotřebují jíst tolik moc masa, propukl v hurónský smích, a oznámil mi, že mě to brzo přejde.

Proč jsem se nechala „takhle blbě přiřadit“, ptáte se? Otázky hele a co ty tam vlastně děláš se množí, tak to vezmu popořádku:

  • Jsem tu jako stipendistka programu IPS, neboli Internationales Parlaments Stipendium des Deutschen Bundestages. Dostala jsem se do něj na základě dvoukolového výběrového řízení, které začalo v červenci 2016.
  • Pointou programu je celkem pětiměsíční pobyt v Berlíně, jehož jádrem je stáž v kanceláři jednoho z poslanců z parlamentní frakce CDU/CSU, SPD, Die Linke nebo Zelených/Bündnis90.
  • Je nás tu celkem víc než 100, z 36 zemí světa, kromě Francie a USA hlavně ze střední, (jiho)východní Evropy a arabských států.
  • Každý účastník je dotázán před příjezdem do Berlína na svoje preference – „stranické“ i tematické, jejich respektování ale není garantováno.
  • Já jsem skončila u poslance, který mi není blízký ani „ideologií“ ani tématy, kterými se zabývá (moje preference byly strana Zelených a občanská společnost, #ofc).
  • Program je placený, máme tu zadarmo ubytování, a dostáváme něco jako mzdu přímo od Bundestagu.
  • Kromě toho jsme imatrikulováni na nejstarší berlínské universitě, Humboldtově, a můžeme chodit na přednášky také na Freie Universität a Technische Universität.
  • Důležitou součástí programu jsou akce politických nadací, „Stiftungen“, které jsou v Německu propojeny vždy s konkrétní stranou. Nejznámější v Česku je asi Konrad Adenauer Stiftung (CDU) nebo Friedrich Ebert Stiftung (SPD). Mě čeká teď několikadenní seminář s nadací Rosy Luxemburg (Die Linke), a v červenci pobyt mimo Berlín organizovaný nadací Hanse Seidela (CSU).

Mohlo by se zdát, že pro lidi, kteří mají o svých politických názorech už poměrně jasno, musí být malá možnost volby, kde a jak si svou stáž odpracovat, dost omezující. Po úvaze jsem ale dospěla k závěru, že v době „bublinové“ a po několika letech v neomarxistickém liberálním doupěti známém také jako Brno mi to může i prospět. PŘIHLAŠTE SE I VY, LIMIT JE 30 LET VĚKU A JE TO TU SUPER.

No a kdo je tedy ten můj slovutný poslanec? Podepsala jsem slib mlčenlivosti, takže detaily si nechám pro sebe, ale pro ilustraci, co mě čeká, pár obrázků  (v rámci stáže budeme kromě práce v berlínské kanceláři jednak jezdit do poslancova volebního okrsku, a také se účastnit akcí, které souvisí se spolkovou zemí, ve které se okrsek nachází. Jednu takovou už mám za sebou):

weisswurst

Bílá klobása a preclík. Maultaschen. Flammkuchen. You name it. There is meat in it.

500px-wir_konnen_alles-svg

Ve volném překladu „umíme všechno, jenom ne mluvit tak, aby nám kdokoliv ve zbytku Německa rozuměl“. Natož já.

dirndl-720389_1920

Pochopitelně.

2015_08_07_Burg_Hohenzollern.jpg

Je tam ale krásně, a budu mít nejspíš několik příležitostí Baden-Württemberg osobně poznat, protože poslanec kromě toho, aby mě vyléčil z vegetariánství, se zařekl také a) ukázat mi Německo, protože Berlín není Německo; b) ukázat mi svoje včely. Ok.

(výhled ze střechy a ze záchodů BT, řekla bych – not bad :D )

Kromě dvou posledních všechny obrázky Wikimedia, free license. 

Zanechat Odpověď

